page-template-default,page,page-id-26521,stockholm-core-1.1,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

Vi söker pastor

Församlingen

Vi vill vara en kyrka som rymmer hela livet och alla sorters människor och vi tror att mötet med Jesus förvandlar – mig, dig och världen. Vi söker nu en pastor som vill vara med att skapa möten med människor i alla livets skeden.

Equmeniakyrkan Linköping bildades 1 maj 2021 när Baptistkyrkan och Missionskyrkan gick samman. Vi är idag en församling med cirka 700 medlemmar. Vår kyrkolokal ligger centralt i Linköping och är oftast öppen. Hit söker sig människor för att delta i församlingens eller Equmenias samlingar, ta en fika i vårt Café eller nyttja våra konferenslokaler.

Linköping har ett gott ekumeniskt klimat och vi samarbetar både med församlingar i Svenska kyrkan och andra frikyrkor.

Tjänsten

Vi söker nu en ny pastor till vår församling som gillar mötet med människor och vill vara med att bygga Guds rike. I uppdraget som pastor hos oss ingår sedvanliga pastorala arbetsuppgifter som samtal, undervisning, planering och delaktighet i gudstjänster. Du kommer att tillhöra ett församlingsteam bestående av en församlingsföreståndare, pastor, diakon, ungdomsledare samt en församlingsmusiker som stödjer varandra i arbetet. Här finns goda möjligheter att pröva nya arbetsuppgifter och utvecklas i din pastorsroll, nära erfarna kollegor.

Vi längtar efter att nå och involvera fler unga i församlingen och ser arbetet med gymnasieungdomar, studenter och unga vuxna som ett prioriterat område. Vi söker nu någon som delar vår längtan och har ett engagemang för denna målgrupp. Du har förmågan att leda och stötta, inspirera och utmana unga i sin tro och att gå in i ledarroller i församlingen.

Vi söker dig som har teologisk utbildning på högskolenivå eller annan utbildningsbakgrund som vi bedömer likvärdig. Du delar vår längtan att sprida Jesu kärlek i vår stad och att fler ska lära känna honom.

Omfattning

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

• Björn Asserhed, församlingsföreståndare, 013 – 24 98 01
  • Eva Milton, diakon, facklig representant Vision Ekumeniska, 070 – 999 13 27

Välkommen med din ansökan senast den 19 februari.

Maila din ansökan till församlingsföreståndare Björn Asserhed: bjorn.asserhed@equmeniakyrkanlinkoping.se