HBTQ
hbtq, samkönade, relationer, lgbt, äktenskap
25929
page-template-default,page,page-id-25929,stockholm-core-1.1,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

Vårt samfund

Equmeniakyrkan har som samfund på sin kyrkokonferens 2021 tagit ett beslut om att tydligt ta avstånd från all form av diskriminering pga sexuell läggning eller könsidentitet. Equmeniakyrkan vill vara en inkluderande kyrka, där alla ska känna sig trygga och välkomna, oavsett sexuell läggning.

Delaktighet

I vår församling finns människor från många olika kristna traditioner, och det innebär att det finns olika bibeltolkningar och inställningar som rör hbtq. Som församling vill vi vara öppen för alla och vi anser att dömande och nedvärdering av andra inte hör hemma i församlingen. Alla personer oavsett sexuell läggning och könstillhörighet är välkomna som besökare, deltagare, medlem, volontär, förtroendevald, ledare eller anställd.

Äktenskap

Församlingens syn på äktenskap är att vi genomför samkönade vigslar. Samtidigt finns det medlemmar i församlingen som inte delar denna syn men accepterar församlingens hållning. Vi kräver inte att alla våra pastorer ska viga samkönade par men även om en enskild pastor inte vill viga samkönade par så ser vi till att någon annan gör det när detta efterfrågas. Alla anställda accepterar att församlingen rymmer hela bredden.

Samarbeten

De senaste åren har vi tillsammans med Svenska kyrkan arrangerat Regnbågsmässa i både S:t Lars kyrka och Equmeniakyrkan under Linköpings Pride-vecka.

EKHO (ekumeniska grupperna för kristna hbtq-personer) har en frögrupp i Östergötland som samlas i vår kyrka några gånger per termin. https://www.facebook.com/ekhoost/ dit intresserade är välkomna!