Barn- och ungdomsledare
page-template-default,page,page-id-27214,stockholm-core-1.1,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

Vi söker barn- och ungdomsledare

Om oss

Vi är en församling med cirka 700 medlemmar som drivs av visionen om att vara ”en öppen församling”. Equmeniakyrkan Linköping bildades 2021 genom en sammanslagning av Missionskyrkan och Baptistkyrkan i Linköping. Vi har även en samarbetskyrka med Svenska kyrkan i stadsdelen Lambohov. Det innebär att vi har exempelvis scoutverksamhet såväl i stan som i Lambohov och Ledberg.

Församlingen har en rik barn- och ungdomsverksamhet med söndagsskolor, scout, tonår, barnmusik, barnkör och gospelkör för unga vuxna. Vi erbjuder konfirmationsundervisning, ofta i samarbete med mindre församlingar ute på landsbygden. Vår tonårsverksamhet är välbesökt och i vår idrottshall spelas det innebandy, både inom kyrkans egen verksamhet och inom andra grupper som hyr in sig. Till allt detta har vi ett stort gäng ideella ledare.

Vi är en kyrka som rymmer hela livet och alla sorters människor. I vår församling finns människor från många olika kristna traditioner, och det innebär att det finns olika bibeltolkningar och inställningar som rör exempelvis hbtq. Församlingen har beslutat att alla människor oavsett sexuell läggning och könstillhörighet är välkomna som besökare, deltagare, medlem, volontär, förtroendevald, ledare eller anställd.

Om tjänsten

Arbetet innebär att du framför allt finns med i tonårsverksamheten men du kommer också stötta upp när behov uppstår kring andra delar av verksamheten såsom söndagsskolorna, scouterna, körerna och konfirmationsundervisningen. Du har kontinuerlig kontakt med såväl ungdomar som ledare. Du kommer ha stora möjligheter att utforma tjänsten utifrån egna intressen och erfarenheter och i samarbete med både ungdomar och övriga ledare.

Arbetet innebär vidare att du bidrar med stöd, fördjupning och gemenskapsbyggande bland barn och unga, exempelvis genom löpande verksamhet, andakter och läger. Du finns även med i Equmeniastyrelsens arbete och hjälper till med ledarutveckling samt i gudstjänster och andra evenemang på det sätt som passar dig.

Du arbetar under ledning och stöttning av församlingsföreståndaren i ett kollegium med cirka 15 personer som är indelade i områdena församling, café och konferens. Du erbjuds en tillsvidareanställning på heltid, men vi är öppna för att diskutera andra alternativ också. Vi utgår från att du kommer delta i ungdomsledarutbildningen genom Equmenia.

Om dig

Vi söker dig som är trygg i din tro och som brinner för att jobba med barn och unga. Du lever nära ungdomarna, lyssnar in dem och får med dig människor. Vi vill att du har tidigare erfarenhet som ideell ledare i kyrkan och om du har gått bibelskola och/eller musicerar är det meriterande, men inget krav. Körkort är inte nödvändigt.

Som person är du trygg i dig själv och du månar om bredden i det sammanhang vi har. Du har förmåga att arbeta självständigt men är samtidigt en lagspelare och du är bra på att bygga relationer. Det är viktigt för oss att du kan stå för vår församlings hållning gällande hbtq.

För att trivas i rollen som ungdomsledare behöver du besitta viss organisatorisk förmåga och vara driven, idérik, flexibel och öppen. Du bidrar med stabilitet, inspiration och stöd i våra verksamheter där barn, ungdomar och ideella ledare finns. Du är också medveten om att du i din roll som barn- och ungdomsledare är ett föredöme.

Ansökan & tillträde

Ansökningarna kommer behandlas löpande. Tillträde sker efter överenskommelse men gärna i början av augusti 2024 i samband med tonårslägret Groowe.

Varmt välkommen att kontakta oss för samtal och frågor! Ansökan i form av CV och personligt brev skickas via mejladresserna nedan.

Equmenias ordförande
Jacob Wallhagen